Thursday, January 08, 2009

Peranan Niat Dalam Amalan

Maksud Hadits Sahih Bukhari Jil 1 No 0001:

Dari Umar bin Khathab r.a., katanya dia mendengar Rasulullah saw. bersabda: "Tiap-tiap amal harus disertai dengan niat. Balasan bagi setiap amal manusia, ialah pahala bagi apa yang diniatkannya. Maka barangsiapa (niat) hijrahnya kerana Allah dan Rasul-Nya, baginya pahala hijrah kerana Allah dan Rasul-Nya. Dan barangsiapa (niat) hijrahnya kerana dunia yang hendak diperolehnya atau kerana perempuan yang hendak dikahwininya, maka (pahala) hijrahnya sesuai dengan niatnya untuk apa dia hijrah".

Setiap amalan itu bergantung kepada niatnya semasa kita melakukan perbuatan tersebut. Sesetengah ulama' mentafsirkan perkataan niat itu ialah hasrat dalam hati yang timbul mendahului setiap perbuatan fizikal. Seperti hasrat untuk melalukan sesuatu sebelum sesuatu itu betul2 dilakukan secara jasadnya. Adapun begitu, jika hasratnya adalah untuk sesuatu yang baik, maka ditulis satu pahala beserta dengan hasrat tersebut.
Begitu juga dengan niat ketika melakukan sesuatu perkara khusus seperti solat, puasa, zakat, mandi hadas, dsbnya. Solat itu perlu dilintaskan dalam hati niatnya, sehingga iman Syahi'i menitik beratkan lafaz bagi memastikan lintasan yg betul ketika mana memulakan solat. Kerana perlu dibezakan antara yang fardhu, sunat, jama', qasar, qada' dsbnya. Mana mungkin seseorang yang memberi sedekah itu dikira zakat jika ketika mana dia memberikan sedekah tersebut tidak diniatkan sebagai zakat. Jadi niat dalam hal ini adalah sebagai menjelaskan status amalan itu dilakukan. Sepertimana niat ketika mandi hadas besar yang membezakan perbuatan mandi wajib dan mandi biasa untuk membersihkan diri.
Apabila kita mendalami pengajian Fiqh, banyak perkara2 perlakuan harian yang sudah menjadi kebiasaan itu akan mendapat penjelasan yang lebih detail. Maklumlah, dahulunya, perkara2 ini diajar semasa kita di kelas KAFA dan masih hingusan, tumpuan pun lebih kepada yg lain dari apa yg diajar.
Hanya Allah yg Maha Mengetahui

0 comments:

Google Search