Sunday, January 11, 2009

Menyegerakan Sesuatu Amalan Baik

Dalam kita berhasrat untuk melakukan sesuatu amalan baik, adalah menjadi keperluan untuk kita menyegerakan melakukannya, takut2 tak sempat untuk melakukannya bila ditangguhkan. Ini selaras dengan surah Al-Maidah ayat 48:

Dan Kami turunkan kepadamu (wahai Muhammad) Kitab (Al-Quran) dengan membawa kebenaran, untuk mengesahkan benarnya Kitab-kitab Suci yang telah diturunkan sebelumnya dan untuk memelihara serta mengawasinya. Maka jalankanlah hukum di antara mereka (Ahli Kitab) itu dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah (kepadamu) dan janganlah engkau mengikut kehendak hawa nafsu mereka (dengan menyeleweng) dari apa yang telah datang kepadamu dari kebenaran. Bagi tiap-tiap umat yang ada di antara kamu, Kami jadikan (tetapkan) suatu Syariat dan jalan agama (yang wajib diikuti oleh masing-masing) dan kalau Allah menghendaki nescaya Dia menjadikan kamu satu umat (yang bersatu dalam agama yang satu), tetapi Dia hendak menguji kamu (dalam menjalankan) apa yang telah disampaikan kepada kamu. Oleh itu berlumba-lumbalah kamu membuat kebaikan (beriman dan beramal soleh). Kepada Allah jualah tempat kembali kamu semuanya, maka Dia akan memberitahu kamu apa yang kamu berselisihan padanya" 48.
Sememangnya kita diperintahkan untuk bersegera dalam melakukan amalan ketaatan seperti sedekah dsbnya dan sentiasa berlumba2 dalam melakukan kerja2 amal. Tambah2 lagi di masa ini di mana saudara2 kita di Palestin sedang teruk di belasah oleh Regim Zionis kejam, maka adalah elok untuk kita melakukan apa saja kebaikkan yang termampu untuk membantu Rakyat Palestin yang menderita keperitan itu. Carilah apa2 peluang yang ada untuk sama2 membantu. Moga2 mereka itu akan terus tabah kuat dan bersemangat untuk berjihad mempertahankan agama Islam di bumi Gaza.

0 comments:

Google Search