Saturday, November 29, 2008

Keadaan Kita di Akhir Zaman

Beginilah keadaan kita yg beragama Islam di akhir2 ini...
  1. Kita abaikan sembahyang, ringan2kannya, tinggal2kannya, malah mengikut kajian baru2 ini (oleh pihak tertentu), hampir 80% orang Islam di bumi Malaysia ini sudah tidak menyempurnakan tuntutan 5 waktu sembahyangnya. Malah ada golongan2 tertentu yang membuat pengakuan menerusi media massa yg mereka hanya sembahyang bila ingin memohon sesuatu atau apabila tengah gundah gulana ditimpa malapetaka, bak kata mereka, solat bila ingin mencari ketenangan sahaja.
  2. Bagaimana pandangan mata kita terhadap org2 yg mengikut kehendak agama? Dan bagaimana pula terhadap mereka2 yg tidak? Sebagai contoh bagaimana pandangan masyarakat umum di tempat2 awam apabila melihat seorang wanita yg berpurdah dan seorang lagi dengan fesyen t-shirt GT circuit? Bagaimana 'biasanya' pandangan kita melihat muda mudi berpeleseran, berdua-duaan, berpegangan tangan mesra, tetapi betapa pelik dan 'out of place'nya pandangan masyarakat apabila melihat sekumpulan org yg berpakaian seperti pendakwah jika mereka melalui taman yang sama.
  3. Bagaimanakah perasaan kita, adakah merintih melihat kemungkaran, maksiat di merata2 tempat, tanpa dapat mencegahnya dgn lebih berkesan.
  4. Banyak sungguh ayat2 AlQuran dicetak indah2 tetapi hanya sebagai dekorasi dinding, atau sebagai slogan kedai, pelaris jualan dan jarang dibaca mahupun diamalkan ajarannya.
  5. Bagaimana keinginan nafsu digempaq, digembar gemburkan, dan sumber2nya amat mudah didapati.
  6. Sebahagian pemimpin adalah dari golongan yang jahil tentang agama, dan banyak membuat kenyataan2 agama yg terpesong dari yg benar.
  7. Perkara2 yang jelas kebenarannya akhir2 ini telah menjadi samar2, sukar untuk dibezakan, dek kurangnya ilmu dan pendedahan ilmiahnya. Malah perkara2 yg halal dianggap haram dan yg haram dianggap halal.
  8. Berbohong menjadi satu keperluan dalam hidup, sehingga timbul istilah 'bohong sunat', dan kalau tidak berbohong dianggap susah untuk hidup senang.
  9. Bayaran zakat dianggap satu beban dan merugikan. Kalau bayarpun hanyalah Zakat Fitrah setahun sekali semasa bulan Ramadhan.
  10. Anak2 menderhakai ibubapa, malah ada yg sanggup mencederakan ibubapa mereka kerana sesuatu keperluan tidak dapat dipenuhi.
  11. Kadang kala, antara kawan dan lawan sukar untuk dibezakan.
  12. Dosa2 besar, berat seperti zina dan arak dianggap ringan. Hanya menyesal habis2an apabila telah termengandung dan tidak dapat disorok lagi. Lihat saja di pusat2 pemulihan akhlak, kebanyakkannya hanya ke sana apabila perut sudah tidak dapat disorok lagi kebesarannya.
  13. Masjid2 dihias cantik, gah, indah, tetapi kebanyakkannya sepi, kosong, dan berkunci.
  14. Ramai yg sembahyang, tetapi cuma berlakon sahaja, ataupun sekadar tuntutan masyarakat, tanpa disusuli dengan kualiti2 org yg mendirikan solat. i.e cuma menutup aurat semasa solat dan masih bercelana pendek atau sendat dilain waktu.
  15. Darah dan nyawa manusia menjadi tidak berharga dgn berleluasanya peperangan, pembunuhan, spt satu mainan harian...

Aduhai,,,jika nak diikutkan tak habis list ini untuk mengambarkan keadaan masyarakat Islam sekarang. Cukuplah sekadar ini, semoga aku lebih peka dengan keadaan sekeliling dan terus berusaha untuk memperbaikinya dengan usaha2 yg diterjemahkan dengan perbuatan.

Untuk tujuan ini, akan ku buka satu permulaan usaha yg dikasifikasikan sebagai B.A.S.S: Berilmu - Amal - Sampaikan - Sabar.


Catatan Selanjutnya...

Friday, November 28, 2008

Kedudukan Masjid masakini...kesihannya.. :-(

Kedudukan masjid dan institusinya dalam masyarakat Islam masakini kian hilang ketinggiannya. Masjid yg pada asasnya menjadi tempat utk ibadah, institusi ilmu, markaz penghubung antara mukmin, kini menjadi tpt yg sunyi. Hanya untuk seketika waktu solat ianya didatangi oleh segelintir kecil masyarakat setempat mahupun beberapa musafir yg singgah menunaikan kewajibannya. Malah ada tempat2, surau2 terutamanya menjadi begitu sunyi sehingga tiada jemaah diwaktu2 tertentu spt subuh, apatah lagi sekarang ini musim hujan, aduih,,sedihnya. Ada satu surau kampung, (di suatu tempat di Utara Semenanjung) kulihat menjadi tempat simpanan baja padi...aduhai saudara2 ku sekalian, ke manakah arah kita sekarang?....


Di bandar2 keadaannya pun tidak banyak bezanya. Jika dahulunya tempat2 ini dirasai sentiasa hidup dgn aktiviti, kini hanya dikunjungi oleh warga2 pencen, dan apabila Fatihah diaminkan, bunyinya tidak dapat menandingi bunyi derungan ekzos kapcai yg melintasi kawasan. Hanya ketika solat Jumaat sahaja yg bila makmum mengaminkan AlFatihah, gemanya kedengaran kuat bertenaga. Alangkah indahnya jika setiap waktu Maghrib dan Isyak, gema aminnya sama seperti gema semasa solat Jumaat ini.


Memang tepat dan betul sabda Rasul s.a.w;

"Akan datang kepada manusia satu zaman mereka berbangga dengan masjid2 tetapi mereka tidak mengimarahkannya melainkan sedikit"


Kenapa tidak kita mengimarahkan masjid, datang awal sambil menunggu waktu solat, sedangkan org yg duduk di masjid sambil menunggu waktu solat itu ditulis baginya pahala sama spt org yg mendirikan solat. Ya Allah, Kau berilah aku kelapangan untuk membantu, mengimarahkan rumah2Mu yang indah dibina ini.
Adakah kerana kami ini terlampau sibuk dgn urusan harian kami? urusan duniawi kami? lantaran tuntutan akhirat kami kurangkan?..... berilah kami kekuatan untuk mengubah keadaan ini Ya Rahman Ya Rahim...



Catatan Selanjutnya...

Thursday, November 27, 2008

Self Reminder...Happiness

Kata2 manis yg tercatat dlm notebook, tak ingat dari mana sumbernya, namum sesuatu yg baik utk diingati...

We can never understand joy till we feel sorrow,

faith till we're tested, peace till we're faced with conflicts,

trust till we're betrayed,

and love till it's gone...


Life ends when you stop dreaming, hope ends when you stop believing, love ends when you stop caring, friendship ends when you stop sharing.....



ORANG-ORANG yang paling berbahagia tidak selalu memiliki hal-hal terbaik, mereka hanya berusaha menjadikan yang terbaik dari setiap hal yang hadir dalam hidupnya.


Catatan Selanjutnya...

Wednesday, November 26, 2008

Wanita berMusafir tanpa Mahram

Sesekali aku dikejutkan dengan pengetahuan baru yang kekadang bertentangan dengan kadar pengetahuan sediada, almaklum, ilmu sediada agak2 terhad, terbatas dek sibuk dengan ilmu2 duniawi lantas ilmu2 ilmiah yg pernah ku pelajari tidaklah secara mendalam. Kali ini dalam bab Hukum wanita bermusafir.

Ustaz yang mengajar bukanlah calang2, tambah pula dgn nas2 yg dibawanya. Petikan hadits yang dibaca:

Rasul (s.a.w) bersabda;
“Tidak halal seorang wanita yang beriman kepada Allah dan Hari Akhir melakukan perjalanan selama sehari semalam, kecuali jika disertai mahram-nya.” Muslim dari jalan Abu Hurairah (r.a).

Adalah dijelaskan yang diharamkan bagi seorang wanita ialah melakukan perjalanan sendirian tanpa disertai mahram dalam jangkamasa sehari semalam (24hrs) tanpa disebut jarak perjalanannya (mengikut definasi biasa musafir dikira jarak perjalananya 2 marhalah). Namun dijelaskan bahawa Hadits di atas menunjukkan tentuan pada jangkamasa dan bukan pada jarak perjalanan.

Maka seandainya ia melakukan perjalanan dengan kapal terbang tanpa mahram sejauh 1,000km pergi-balik tanpa melepasi tempoh 24 jam maka diperbolehkan. Namun sekiranya dia berjalan kaki sekalipun untuk hanya 20km perjalanan tetapi memerlukan lebih 24jam (sehari semalam), maka diharamkan baginya jika tidak ditemani oleh mahram.

Mengikut huraian Ustaz tadi, dalam bab haji, para ulama Syafi’iyyah berpendapat dibolehkan wanita pergi haji wajib (kali pertama sahaja), bersama rombongan wanita lainnya yang di antara mereka terdapat mahramnya..dengan syarat sebahagian besar wanita2 yg dalam kelompok itu adalah yang dikenalinya. Pendapat yang sama diketengahkan oleh ulama besar Syria, Wahbah al-Zuhaili. Yang demikian ini menjadi pendapat jumhur Fuqahak

Ini yang terkedu nih. Yelah, bila wife kerja govt, ada2 je khursus penilaian di luar kawasan i.e Langkawi, Pangkor, Port Dickson dsbnya yang kekadang kita kena jadi PapaMama di rumah. Kenalah cari ustaz2 yang arif dalam bab2 hukum utk penjelasan lanjut, kerana hukum hakam ni bukan perkara main2 dan perlu berlandaskan ribuan himpunan Hadits mengikut perbincangan para ulama'.

Bagaimana pula hukum isteri2 yg out-station? (untuk tujuan ibadah spt pergi menjalankan tugasan sebagai seorang pengkaji Ilmu atau seorang pengajar). Sudah semestinya bukan untuk tujuan suka2 melancong bersama teman2 sepejabat (spt yg biasa kita temui dikala bercuti, ada2 je rombongan Kak Kiah and the group members). Apa pula hukumnya mereka yg bertugas dengan rombongan kemanusiaan dsbnya...
Aku tidaklah bermaksud menidakkan pendapat para ulama yang tersohor tu, tetapi ia tetap perlu diwacanakan semula mengikut perkembangan terkini terutama oleh mereka yang lebih arif dalam hal2 sebegini demi memudahkan kehidupan pada zaman moden ini.
WaAllahualam


Catatan Selanjutnya...

Doa ..Untuk Anak2

Terpanggil untuk menyambung siri doa setelah beberapa hari merehatkan diri (dari kerja harian), walaupun sebenarnya bercuti dengan anak2 kecil tidaklah merehatkan badan kita bila kena melayan kerenah mereka yg tidak pernah nampak habis energynya kecuali bila tidur. Bila memandang wajah anak2 ketika mereka tidur ala2 berselerak teringat satu doa yang diperolehi semasa bulan Ramadhan 1420H yg lalu. Sehingga kini nota doa masih tertampal di Frigo. Doanya ialah spt berikut;




Mengikut Ustaz yg memberikannya, doa ini eloklah diamalkan bacaannya bila kita melihat wajah anak2 ataupun semasa terbayang wajah mereka bilamana kita tak bersama mereka. Untuk menghafalnya hanya mengambil masa kurang dari 5 minit, kerana doanya hanya 5 perkataan. Yang pertama Allah humma (tak perlu effort utk menghafalkan yg ini). Perkataan yg ke-4 dan ke-5 ialah nama3 org yg memang dah biasa kita dengar iaitu Hadi dan Mahdi. Perkataan ke-2 berbunyi spt Sabit (samada sabit pisau atau sabit apa2 je lah). So cuma hafalkan perkataan ke-3 iaitu Waj'alhu.

Further check telah mendapati doa ini ada terkandung di dalam buku 101 doa dari Hadits2 sahih yg terdapat di toko2 buku ternama.

Mengikut apa yg diriwayatkan, pernah satu ketika ketikamana Rasullullah s.a.w mengetahui tentang seorang remaja yg kecewa kerana kurang kemahiran untuk berkuda (satu kemahiran penting di Zaman itu untuk memenuhi tuntutan jihad), Baginda s.a.w telah menepuk belakang remaja tersebut, sambil menggosok2 dan membaca Doa di atas.

Adalah di galakkan untuk kita membaca doa ini bila kita menghantar anak2 ke sekolah, ke kolej atau universiti atau ketikamana kita terbayangkan wajah mereka dan berdoa agar mereka tetap terus mendapat petunjuk dan memberikan petunjuk kpd yg lain bila mereka bersama2 rakan2 dikalangan mereka. Maklumlah, di zaman IT serba global ini, ancaman2 akidah itu datang dari segenap pelusuk. Ku pohon kepadamu Ya Allah, tetapkan iman dan akidah anak2ku serta anak2 muda Islam yg lain dengan RahmatMu...Amin.


Catatan Selanjutnya...

Tuesday, November 25, 2008

Doa - Pagi (1)

Setiap pagi apabila ada peluang berjemaah bersama Ustaz Hj Yaakub, doa2 paginya adalah sesuatu yang menyeantuh Klbu setiap yang mengaminkan di belakangnya. Aku cuba mengamati bacaan2nya, bilamana kepala tidak lalai mencari2 bayangan tilam empuk.



Sedikit demi sedikit telah dapat di jejaki antaranya 3 doa pagi yg sering Ust Yaakub baca saban pagi



Rangkap (1) : Sesungguhnya kami terjaga (di pagi hari) dengan kesedaran bahawa Kerajaan bumi dan segala isinya ini seluruhnya adalah milik Allah, dan segala puji bagi Allah, tiada sekutu baginya tiada Tuhan selain Dia dan kepadaNya kami akan dibangkitkan...

Asbahna wa asbaha.lmulku lillahi...



Rangkap (2)

Allahumma, kami terjaga olehmu dalam nikmat, afiat dan terjaganya rahsia2 kami (dosa2 kami), maka sempurnakan nikmatMu, afiatMu dan penjagaanMu itu atas kami, di dunia dan akhirat.



Rangkap (3) : Allahumma, kami berlindung pada Allah dari menyekutukan Engkau dengan sesuatu, dan kami mohon ampun dari (menyekutukanMu) dengan sesuatu yang tidak kami ketahui.



Aku berazam sepenuh2nya utk maju dalam hal ini dan dapat kesemua doa Arabiahnya serta tahu maknanya dalam Q1 1430H nanti, insyaAllah.


Catatan Selanjutnya...

Thursday, November 20, 2008

Mengatur Kewajiban Solat


Dalam mencari2 rahsia mendapat nikmat kusyuk solat, teringat pula petikan dari buku Hidup di bawah Lembayung RahmatMu Tuhan oleh Sheikh Maqari' Hj Othman Hamzah - Bab 17 Mengatur Persiapan menunaikan Kewajiban Solat.

Senarainya agak panjang, inipun setelah diringkaskan sedikit2, dek kepenatan menaip. Ini cuma sebagai peringatan kpd diri sendiri , dan perlu diingat, perjalanan menuju ke arah mendapat nikmat kusyuk adalah satu proses, yang bukan mudah untuk mendapatkannya. So, sekiranya ada yg terkurang daripada ini, ianya bukan sebab untuk kita menjauhkan diri dari solat, dengan alasan kurang mendapat nikmatnya.

Bab 17 Mengatur Persiapan menunaikan Kewajiban Solat menyenaraikan spt berikut;

  1. Setelah bersih dan bersuci, berpakaianlah secara tertib dan teratur
  2. Hadaplah diri ke arah kiblat sambil berdiri tegak (bagi yg mampu) seolah2 berhadapan dgn pembesar.
  3. Berdoalah agar terhindar dari godaan2 syaitan.
  4. Tenangkan hati dan tenteramkan jiwa (lupakan perkara2 dunia buat semetara)
  5. Tanamkan dlm fikiran, dlm hati yg kita sedang berhadapan dgn Pencipta kita
  6. Hati hendaklah rasa takut, tak kala nak mengadapNya tapi hati masih bercelaru dgn perkara2 duniawi.
  7. Jgnlah menipu diri dgn wajah sahaja mengadap kiblat tapi fikiran tengah kacau bilau dgn perkara2 lain.
  8. Kena ingatkan diri bahawa solat yg diterimaNya ialah solat yg kusyuk, rendah diri, dan taqwa.
  9. Tanamkan dlm fikiran dan hati yg solat ini adalah satu pengabdian yg wajib serta harus dilakukan dgn penuh sabar, patuh, iman dan ihtisab.
  10. Hati yg tidak kusyuk, tidak tenang, asyik mengelamun itu menandakan terdapat kecacatan batin
  11. Bisiklah pada hati " wahai jiwa yg jahat, tidakkah engkau malu utk berhadapan dgnNya dlm keadaan begini?.."
  12. Lakukan solat dgn keinsafan, keyakinan dan tawadhu'.
  13. Lakukan takbir pertama dgn mengangkat kedua tangan ke paras bahu (utk lelaki) dgn tapak tangan mengadap kiblat dan jari2 lurus.
  14. Kedua2 ibu jari berhadapan dgn lubang telinga (dan bukan lain2 versi ala2 ultraman, kuak angin dsgnya).
  15. Sambil itu lafazkan takbir "Allahu akbar" sambil memasang niat menunaikan solat yg dikerjakan.
  16. Kemudian turunkan tangan dan dilipatkan di atas perut, sedikit ke kiri, tangan kiri dgn tapak terbuka dan jari2 melurus di letakkan di bawah tapak tangan kanan, sedang tangan kanan memegang pergelangan tangan kiri. (dan bukanlah ala2 memeluk tubuh)
  17. Janganlah lakukan gerak-geri yg meng'aibkan dari awal hingga akhir solat spt menggaru-garu, memaling muka ke kiri kanan, menggoyang2 badan depan belakang dsbnya. (dan semestinya tidak sekali2 menjawab hphone semasa solat, i am telling you, i've seen many).
  18. Selepas tangan terletak di atas perut, bacalah doa iftitah dan fatihah dengan bacaan yg betul bertajwid dan diakhirkan dgn bacaan Amin.
  19. Jika solat Subuh, bacalah surah2 yg agak panjang dari surah2 mufassal.
  20. Untuk solat Zuhur, Asar atau Maghrib, bacalah surah2 yg pendek.
  21. Untuk solat Isya', bacalah surat2 sederhana panjang spt. Al-Buruj, At-Toriq
  22. Apabila bermusafir, dalam solat Subuh bacalah Surah Al-Kafirun dan Al-Ikhlas, dan sebelum rukuk bacalah Subhanallah sebelum takbir.
  23. Semasa rukuk, jika solat bersendirian, bacalah tasbih 7 kali (yg biasanya dibaca 3 x bila berjemaah).
  24. Kemudian I'tidal iaitu berdiri dgn mengangkat tgn takbiratul ihram sambil membaca tasmi'.
  25. Apabila kedudukan tangan sudah sempurna diturunkan dan telah kembali tegak, bacalah dgn tenang doa tahmid.
  26. Kemudian sujudlah sambil bertakbir.
  27. Selaraskan kedua bahu setentang dengan kedua tangan dengan dahi dan hidung menyentuh lantai, dan kedua telapak kaki tegak di atas kedua ibu jari kaki.
  28. Kedua siku direnggankan dari lambung (lelaki) dan dirapatkan pada wanita.
  29. Semasa sujud, di dalam hati kenalah tanam perasaan bahawa kitalah insan hina dan bersujud kepada yang berhak menerima sujud iaitu Allah sambil bertasbih...

Mudah2an dengan sedikit senarai ini, bertambah baiklah solat kita, dalam menuju destinasi nikmat kusyuk. Memang sudah pasti senarai di atas perlu dilengkapi dgn panduan2 lain. Apatah lagi dgn kehidupan harian yg penuh dgn hiruk pikuk, benci cela, hasad dengki dan subhah dsbnya. Tambahan lagi surah2 pendek yg terhafal agak2 terbatas senarainya.


Catatan Selanjutnya...

Self Reminder Series....Sahabat

Harta yang paling menguntungkan ialah sabar.
Teman yang paling akrab adalah amal.
Pengawal pribadi yang paling waspada ialah diam.
Bahasa yang paling manis adalah senyuman.
Dan ibadah yang paling indah tentunya khusyuk.

Aku mencintai sahabatku dengan segenap jiwaku.
Sahabat yang baik adalah seiring denganku & menjaga nama baikku ketika aku hidup dan selepas aku mati.
Hulurkan tangan kepada sahabatku untuk berkenalan karena aku akan merasa senang,
semakin ramai sahabat, semakin aku percaya diri.
Aku selalu berharap mendapat sahabat sejati yang tidak luntur baik dalam suka & duka.
Jika aku dapat, aku ingin setia padanya..”

-imam syafi’i


Catatan Selanjutnya...

Wednesday, November 19, 2008

Sepasang Mata dan Segumpal Hati

Syukurlah kita kerana dikurniakan sepasang mata sebagai bukti kasih dan cinta Allah kepada kita sebagai khalifah di bumi ini.

Bagi diriku yang dahulunya berkacamata setebal dua keping syiling 50 sen, kini gembira, bebas tanpa kacamata maupun contact lense (kecuali bila mau bergaya), selepas menjalani pembedahan lasik mata. Rupa2 dah lebih daripada setahun, cepat masa berlalu. Ok, back to business of soul cleansing and cleaning.

Terdengar kata2 nasihat dari seorang pemanggil di radio pagi berkenaan Hati Yang Tenang...katanya;

Sepasang mata yang dikurniakan, Gunalah satu mata untuk melihat kebaikkan orang lain terhadap kita, dan gunakan yang satu lagi untuk melihat kekurangan diri sendiri.... maka bertambah bersihlah hati nurani....

Aduhai, tinggi sungguh kata2 org tadi. Harap2 melekat dan tersumbatlah peringatan ini dlm sanubariku.


Catatan Selanjutnya...

Tuesday, November 18, 2008

Ubat Hati Resah Gelisah dengan Solat

Memang sesungguhnya kita ini dijadikan sifatnya resah gelisah bila mendapat kesusahan, dan cepat lupa daratan dan kedekut bila telah mendapat kesenangan. Namapun manusia, tambah lagi dengan sifat mudah lupa dan mudah melatah.



Teringat kepada petikan surah Al-Maarij ayat 19 - 34 (Juz 29) yang maksudnya


Sesungguhnya manusia itu dijadikan bertabiat resah gelisah (lagi bakhil kedekut). (19) Apabila dia ditimpa kesusahan, dia sangat resah gelisah. (20) Dan apabila dia beroleh kesenangan, dia sangat bakhil kedekut. (21) Kecuali orang-orang yang mengerjakan sembahyang. (22) Iaitu mereka yang tetap mengerjakan sembahyangnya. (23) Dan mereka (yang menentukan bahagian) pada harta-hartanya, menjadi hak yang termaklum. (24) Bagi orang miskin yang meminta dan orang miskin yang menahan diri (daripada meminta). (25) Dan mereka yang percayakan hari pembalasan (dengan mengerjakan amal-amal yang soleh sebagai buktinya). (26) Dan mereka yang cemas takut daripada ditimpa azab Tuhannya. (27) Kerana sesungguhnya azab Tuhan mereka, tidak patut (bagi seseorangpun) merasa aman terhadapnya. (28) Dan mereka yang menjaga kehormatannya. (29) Kecuali kepada isterinya atau kepada hambanya, maka sesungguhnya mereka tidak tercela. (30) Kemudian sesiapa yang mengingini selain dari yang demikian, maka merekalah orang-orang yang melampaui batas. (31) Dan mereka yang menjaga amanah dan janjinya. (32) Dan mereka yang memberikan keterangan dengan benar lagi adil (semasa mereka menjadi saksi). (33) Dan mereka yang tetap memelihara sembahyangnya. (34) Mereka (yang demikian sifatnya) ditempatkan di dalam Syurga dengan diberikan penghormatan.



Sembahyanglah sebenarnya ubat untuk jiwa yang keluh kesah itu. Namun bila kusemak akan diri ini, memang dah bertahun aku solat, dulunya kekurangan sedikit, namun adakalanya lagi masih keluh kesah bila ditimpa kesusahah...kenapa yek? rupanya sembahyang yang dimaksudkan bukanlah sekadar sembahyang secara physicalnya berdiri, rukuk dan sujud, walhal hati ketika solat itu melayang2 jauh ke sana ke mari, kekadang melayang2 ke TESCO, JUSCO, bistro dsbnya.... solat yang dimaksudkan ialah solat yang penuh kusyuk dan tunduk kepada Allah, dengan penuh tertib rukun dan sunatnya, bukanlah versi gopoh-gapah ala2 anak2 yang tangkas mengejar waktu.



Bagaimanakah kita boleh mendapat nikmat kusyuk ketika solat?...alamak soalan cepu emas ni..maka bermulalah satu misi baru utk aku mencari rahsia2 kusyuk solat dalam erti kata sebenarnya,,, mudah mudahan dengan konsistensi dan tambahan ilmu serta doa2, akan tercapailah niat utk mendapat nikmat kusyuk solat, yang dengannya aku yakin akan terjagalah kehidupan harianku....amin.


Catatan Selanjutnya...

Doa Harian (1)

Doa ini memang kita biasa membacanya di dalam majlis tahlil, dan sering kedengaran di corong2 radio IKIM.

Kita disarankan untuk membacanya setiap hari terutama di malam hari, selepas Isyak ataupun sebelum tidur, sambil2 mengingati dan menginsafi kekurangan dan kesalahan diri sendiri sepanjang hari tadi, maupun yang telah lalu, serta menginsafi dugaan2 hari2 mendatang.



Doanya adalah dari ayat akhir surah Al-Baqarah ayat 286 (Juz 3) maksudnya;


"Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir."



Amin


Catatan Selanjutnya...

Monday, November 17, 2008

Indah dan Mudahnya Islam

Menyangkal dakwaan sesetengah golongan yang engkar dan mendakwa bahawa Islam dan kepercayaannya adalah sesuatu yang akan menjadikan kita mundur, outdated, tidak a-la-mode dsbnya, terjumpa aku sebuah ayat dalam Kitab Suci ini, itupun setelah diberi tip off oleh seseorang yang memang pakar dalam kefahaman Agama indah ini.


Ayat terahkir surah 22. Al-Hajji ayat 78 (Juz 17) bermaksud;


" Berjuanglah kamu pada (agama) Allah dengan sebenar2 perjuangan. Dia telah memilih kamu dan tiada mengadakan kesempitan bagimu dalam agama, seperti agama bapamu Ibrahim. Dia (Allah) menamakan kamu orang Islam dari dahulu dan dalam ini (Qur'an), supaya Rasul menjadi saksi terhadap kamu dan kamu menjadi saksi pula terhadap manusia. Maka berpegang teguhlah kepada Allah. Dia wali kamu, Maka Dia sebaik2 wali dan sebaik2 penolong"


apa yg pernah diterangkan kpd saya berkenaan ayat ini;

Allah tiada mengadakan kesempitan dalam agama. Islam tidaklah menjadikan kita kesempitan dan kesusahan bagi tiap2 umatnya tak kira apa bangsa dan ketika.

Ada perkara2 yg diharamkan dalam Islam, yg terbahagi kpd 2 kategori;

1. Perkara y terlarang, kerana besar implikasinya spt; mencuri, minum arak, berjudi, zina dsbnya. Maka yg demikian itu dikategorikan haram kerana zatnya. Perkara2 ini tidak boleh dikerjakan kecuali terpaksa. Menurut Ulama Usul Fiqhi "terpaksa" itu ialah "membolehkan" perkara2 yg haram. Ini perlu dihuraikan secara lanjut oleh para pakar, itupasal kena menuntut ilmu lagi.

2. Perkara yg terlarang kerana ia menarik kepada sesuatu yg haram kerana zatnya; seperti melihat aurat perempuan, kerana ia menarik kepada zina, yg haram kerana zatnya. Maka, perkara tersebut terlarang kecuali ada hajat dan tujuan yg baik, seupama melihat perempuan itu keran hendak memberi pelajaran kpdnya, atau berjual beli dsbnya.

Ternyata agama Islam ini adalah agama yang mudah dituruti oleh tiap-tiap orang, dan tiada didalamnya sesuatu kesempitan, kolot, jakun dsbnya.


Catatan Selanjutnya...

Tuntutan Akhirat dan Tuntutan Dunia

Pada Jumaat 14 Nov, kebetulan selepas selesai meeting di luar, aku untuk terus ke Masjid Bukit Jelutong, lagipun sudah hampir waktu Jumaat yang kini 1:00pm. Kelihatan halaman masjid masih kosong, cuma beberapa deretan kereta ahli khariah biasa, kebanyakannya warga pencen. Sungguh istimewa hari ini kerana aku dapat park di dalam perkarangan masjid (hari ini dlm sejarah Malayaku)..


Selesai solat sunat, tetiba ada ustaz jemputan, datang untuk menjadi imam, khatib serta juga mmberi tazkirah ringkas, yang hanya sempat kucatit secebisnya berbekalkan OMNIA yg ada dlm poket.


Tazkirah berkisar pada ayat 77 Surah Qashash (Juz 20) yg maksudnya;


"Hendaklah tuntut kampung akhirat dengan (kekayaan) yang diberikan Allah kepada engkau dan jangan engkau lupakan bahagian (nasib) engkau di dunia, dan berbuat baiklah (kepada manusia), sebagaimana Allah telah berbuat baik kepada engkau dan janganlah engkau berbuat bencana di muka bumi. Sesungguhnya Allah tiada mengasihi orang2 yang memperbuat bencana itu."


Antara lain penerangan yg sempat kufaham ialah kita diseru untuk berbuat baik dengan kekayaan yang Allah kurniakan seperti memberi derma kepada fakir miskin, untuk mendirikan masjid, dsbnya dengan harapan diberi ganjaran keselamatan di hari akhirat. Namun kita juga dituntut untuk tidak melupakan bahagian kita di dunia, cuma keutamaannya adalah berbeza.

Ayat ini menyuruh kita berusaha mencari rezeki untuk keperluan duniawi setelah kita mengusahakan mencari ganjaran di akhirat. Oleh itu salah sama sekali kepada org yang hanya solat, puasa dan zikir tanpa berusaha mencari rezeki, begitu juga org yg leka dengan duniawi dan hanya mencari kekayaan dunia sehingga mengabaikan tuntutan akhirat.


Catatan Selanjutnya...

Sunday, November 16, 2008

Antara Percaya dan Yakin

Aku pasti ramai di antara kita yang percaya dengan semua pengajaran agama Islam yang kita cintai ini. Daripada kecil kita telah didedahkan dengan rukun2 Iman yang enam perkara itu. Malahan daripada pengajian KAFA lagi kita telahpun didedahkan kpdnya.

Sebagai ulangkaji, rukun Iman yang 6 itu (takut terlupa);

  1. Percaya kepada Allah
  2. Percaya kepada malaikat
  3. Percaya kepada kitab
  4. Percaya kepada nabi dan rasul
  5. Percaya kepada hari akhirat
  6. Percaya kepada qada dan qadar

boleh semak dlm mana2 rujukan terpilih atau di Wikipedia

Namun, dalam sedar atau tidak, berapa ramaikah di antara kita yang benar2 yakin akan enam rukun ini dalam ertikata sebenarnya. Seorang ustaz pernah membuat kiasan berkenaan perkara ini.

Beginilah kiasannya;

Gambarkan perihal seorang penembak tepat yang mahir dalam persenjataannya (macam sharp shooter lah). Kalau diuji dengan pistol dan sasaran (spt tin diletakkan di atas tiang kayu). Maka satu persatu sasaran tin/buah tembikai/epal etc yang berlubang, terpelanting, terkena tembakan pakar penembak tepat ini. Maka sekirannya kita yang menjadi penontonnya, maka percayalah kita bahawasanya dia ini seorang penembak tepat.

Disambung lagi kiasannya, kiranya sebagai menguji keyakinan kita, mampukah kita menawarkan diri untuk menganti tiang kayu tadi lalu diletakkan tin atau buah epal yang menjadi sasaran tapi di atas kepala. Lalu, dengan peluru hidup maka penembak tadi akan menguji kepakarannya.

Yakinkah kita untuk menjalani ujian ini? Gosok dada tanyalah keyakinan hati.

Sekiranya keyakinan kita kepada 6 rukun Iman ini telah mencapai ketahap keyakinan yang Kamil, maka kenapa kita tergamak untuk melakukan dosa2 yang kekadangnya melampaui batasan fikiran waras manusia...aduh....pilunya hati bila mengingatkan dosa2 lampau, Ya Rabbi, berilah keampunan kepadaku, sesungguhnya aku memang hambamu yang mudah lupa.

Maka dengan ini bermulalah pencarianku untuk memastikan akalku-tubuhku-hati kalbuku mendapat kesihatan yang azali semoga meningkatlah keyakinku dan moga2 ianya akan terus kekal teguh, utuh, kukuh....dengan IzinNya. Amin


Catatan Selanjutnya...

Ku datang ke Dunia Bloggers dengan...

Inilah dikira permulaannya....

Di pagi dinihari ini aku membuka tirai Tangsibiru dengan lafaz ....


Akan aku gunakan tempat ini untuk aku simpan nota2 baru pengajianku dalam mencari Redha Allah, sebagai insan yang penuh dengan kesalahan dan kekurangan.

Ini bukanlah medan untuk menonjol atau menampilkan kelebihan, keperibadian tinggi, cuma tempat nota rujukan, luahkan hati kecil dan mungkin sedikit pengajian yang boleh dikongsi bersama.
Segala yang baik itu adalah dariNya, dan yang terkurang itu adalah kelemahan diriku sendiri.


Catatan Selanjutnya...

Google Search