Monday, March 09, 2009

Tibanya 12 Rabiul Awal maka kita sambut Maulidur Rasul. Saban tahun sambutannya dimulakan dengan perarakan membawa sepanduk sambil berselawat. Tidak mahu lagi memberi komen pasal berjalan sambil bawa sepanduk tu, tapi apakah pengisian yang kita boleh buat sepanjang masa bagi mengimarahkan sunnah Rasulullah s.a.w sebagai tanda kasih kita kepada Baginda s.a.w.

Seperti biasanya akan kita baca Firman Allah dalam Al Ahzab ayat 56.

Sesungguhnya Allah dan malaikatNya berselawat (memberi segala penghormatan dan kebaikan) kepada Nabi (Muhammad s.a.w); wahai orang-orang yang beriman berselawatlah kamu kepadanya serta ucapkanlah salam sejahtera dengan penghormatan yang sepenuhnya. (56)

Tahun ini biarlah selawat kepada junjungan Nabi s.a.w tidak hanya pada tanggal 12 Rabiul Awal, tapi sepanjang tahun. Setiap masa terluang akan kita selitkan dengan sedikit selawat kepada Baginda s.a.w. Sekiranya kita semak betul2 ayat tadi, amalan inilah yang Allah aturkan aturannya dariNya kemudian malaikat dan kemudian kepada orang2 beriman.
Kepada yg berpuasa sunat sempena hari ulang tahun Baginda Nabi s.a.w seperti yang diamalkan oleh Baginda, selamat berbuka. Semoga amalan kita diterima Allah dan kita mendapat keredhaanNya.

4 comments:

Anonymous said...

salam maulidur rasul...

>> kekedg ada jg yg tau smbutan Maulidur Rasul sbn tahun utk apa, apatah lg nk tntg pengisian yg dibuat sbg tanda kasih kpd junjungn besar Nabi kite...

Abang Long said...

Salam Maulidur Rasul.

Kak Ezza@makcik Blogger said...

salam maulidur rasul Buat Aykay dan family...

AyKay said...

Salam maulidur Rasul buat semua.

semoga roh hari 12 Rabiul Awal berterusan dalam kehidupan harian