Thursday, March 05, 2009

Lihatlah Kerdilnya Kita

Dapat beberapa keping pic ni dari rakan lama sekolah. Sahih ke tidak tak sempat pulak check fakta sainsnya. Cuma tertarik dengan pengajaran yang kita boleh simpulkan sendiri, berlandaskan firman2 Allah dalam Al Qur'an berkenaan perkara ini.
Harap2 lepas ni, bila angkat tangan untuk takbir dan solat, ingat2lah betapa kerdilnya kita dan gerunnya bila ingat kebesaran yang Mahamencipta...



Dalam scala di bawah, Jupiter adalah sekecil 1 pixel dan bumi sudah tiada kelihatan dek mata kasar
Dan ini bukanlah penghujungnya, cuma penghujung kepada pengetahuan manusia sahaja
Dan kesemuanya adalah di bawah pengawasan dan pengurusan Allah 'Azza wa Jalla

7 comments:

Gukita said...

Ya Allah, kerdilnya kami dalam Ilmu dan KerajaanMu, lebih kerdil dari setitik air dalam lautan luas. Pun begitu betapa angkuh nya kami dalam liat mematuhi Suruhan Mu, dalam acuh tak acuh menghindari Larangan Mu, dalam kurang memahkotakan diri Mu dalam setiap ingatan kami. Ampunilah kami ya Allah, Ampunilah kami insan-insan yang lemah ini. Tanpa keampunan dan kasihan belas mu, kami akan termasuk ke dalam golongan mereka-mereka yang zalim..

fazemy said...

Subhanallah..

AyKay said...

AbeLi & Emy

Bayangkan ...bila kita baca "Maliki Yau Mi'din", gerun kita kekadang tak seberapa, padahal,,,,, tengoklah betapa sekelumitnya kita. Semoga Allah ampunkan kita insan yg lemah ini

Gukita said...

Blue,
Following your lead, I also have started a Blogspot on Islamic thoughts and searchings. In time I'll uploads even my debates with an Anti Hadiths sometimes ago..

http://gukitarumblings.blogspot.com/

Anonymous said...

salam

em kalo bumi pun dah tak nmpk pada pndngn mata, mcmane pula kite yg berada di dalam nya... sebsar hama pun takde... huhu betapa kerdilnya kita...

AyKay said...

AbeLi,

molek sanggat lah tu, lagi byk cabang ilmu, lagi baguh.

Insyaallah, mendapat kebaikan dari tujuan baik tu

AyKay said...

Manje,

itulah janji Allah.
Jika diambil semua air laut dijadikan dakwat, semua batang pokol dijadikan pena, digandakan lagi kedua2nya, masih belum cukup untuk menghampiri Ilmunya. Malah bak setitik air dilaut pun jauh sekali.

tapi, kita ni, kekadang, cepat sungguh rasa tinggi diri...rasa itu hak kita, ini hak kita, padahal tiada satupun hak kita melainkan semuanya dipinjamkan olehNya.