Saturday, February 21, 2009

Buku Ilmiah - Idaman Penuntut

Tajuk Kitab: IDAMAN PENUNTUT Pada Menghuraikan Yang Kusut.

Bahagian Ilmu: Feqah
Tulisan: Hj Abdul Ghani Hj Yahya
Cetakan: 1983
Kitab Rujukan sandaran: Kitab Matla al Badrin / Kitab Al Baijuri / Kitab Bujairimi Ignok

Kepada sesiapa (termasuk penulis) yang masih samar2 tentang ilmu asas dalam amalan harian (dari bersuci, solat, puasa, zakat, haji & umrah), kitab ilmiah di atas adalah sangat2 digalakkan, termasuk dalam top 5 kitab rujukan untuk golongan ahli biasa macam penulis (bukan untuk org2 yang rasa sudah pakar dalam ibadah asas). Kitab ini mungkin ada terdapat di masjid2 kerana memang femes di kalangan ustaz2 yg mengajar ilmu feqah kepada rakyat jelata.

Daripada pengajian semula (selepas bertahun2 meninggalkan Kelas Fardhu ain KAFA), banyaklah penjelasan2 yang diperolehi daripada kelas feqah ini. Dan selepas itu, insyaallah dgn izinNya, mana2 org yg datang dengan 'idea2' baru, pendapat baru, 'cara2' baru, tidaklah dapat menggoyahkan kita walaupun jiwa kita perlu sentiasa terbuka dgn 'penemuan2' baru oleh ustaz2 baru sekarang. Al-maklum, semenjak akhir2 ini banyak betul pandangan2 baru, 'penemuan2' baru yang di datangkan oleh ustaz2, sehingga kekadang terkeliru kita. Adakah cara lama yang diajar oleh tok2 guru pondok untuk sekian zamannya, dari guru ke guru, alih2 sekarang menjadi tidak 'tepat'? Hanya Allah yang Mahamengetahui apa2 yang tersembunyi.

Kitab Feqah di atas adalah bersandarkan kitab2 feqah asas yang terulung spt Kitab Ignok, dan ada juga yg di sahkan sendiri oleh ulama2 besar spt Allahyarham Dato' Mufti Syed Alwi bin Tahir Al Haddad (ulama' Johor yang menaiki sampan yang dibuatnya sendiri untuk ke Mekah bagi mengelakkan shubhah dan tidak mahu menaiki kapal Belanda dlm tahun 1920'an). Dalam bab solat Qasar dan Jama', Dato' Mufti Syed Alwi telah mencuba sendiri dalam tahun 1924 dan tahun 1927 untuk mengukur sejauh mana 2 marhalah (perjalanan 2 hari unta dipadang pasir) untuk menentukan jarak 2 marhalah itu bersamaan 56miles. Jadi rujukan kitab Idaman Penuntut bukanlah sebarangan ceduk2 macam sebilangan kitab2 baru yg berada di pasaran, yang kekadang lebih mengelirukan dari menjelaskan.

4 comments:

Abang Long said...

Bersetuju. Memang terlalu banyak perkara baru dalam urusan agama yang timbul sejak kebelakangan ini, memang mengelirukan !

AyKay said...

Long,
pasal tu kena betul2 pilih ustaz dan kumpulan belajar yang nak sama2 cari ilmu. Ramai sgt yg dapat title ustaz akhir2 ini dan tak kurang pula yg cuma takat2 buku lali je, cetek tapi terus nak kedepan jadi pendakwah kpd org awam.

AQisH said...

emm..bleh ler carik buku ni plak..

AyKay said...

Aqish,
buku Idaman Penuntut ini,,,,cuma RM 9.00 je dan boleh didapati di toko2 buku ilmiah, agama. Rasanya tidak terdapat di Borders..