Friday, June 19, 2009

Menanam Pokok Di Pinggir Jalan

Hadis Pagi Jumaat: Menanam Pokok di Pinggir Jalan

Fenomena biasa bagi warga kota yang tinggal di kawasan taman perumahan ialah ketandusan tanah untuk bertanam. Walaupun rumah yang didiami adalah 'landed property' tapi tiada kawasan tanahnya, ataupun kawasan yang ada telah dikorbankan menjadi tempat parkir kenderaan, atau telah diturap dengan tiles dan menjadi kawasan pasu2 bunga, ataupun telah dikorek menjadi kolam ikan perhiasan (macam perli diri sendiri je). Tapi jari2 hijau ni masih inginkan tanam pokok2 besar seperti mangga, jambu air cuma kawasannya di mana?

Jika anda mempunyai wang lebihan dan mahukan pelaburan, bolehlah ke kawasan2 yang masih ada tanah2 kebun untuk dijual lalu belilah kebun itu dan usahakan. Jika anda jenis yang inginkan kawasan luas dan punyai tenaga kuat, bolehlah usulkan kepada Kerajaan Negeri untuk usahakan tanah2 kerajaan yg masih kosong. Tapi jika anda bukan semua yang di atas, maka tanah2 tepi jalan depan rumah, tepi rumah, belakang rumah lah yg akan dijadikan pilihan.

Dulu, semasa di Puchong, saya pernah menanam pokok2 mangga, betik, pisang, di tepi seberang jalan depan rumah. Kebetulan depan rumah di seberang jalan tu tanah lapang terus dijadikan tanah utk bertanam. Namun, kita hanya mampu merancang, tapi Allah MahaBijaksana. Satu hari pihak MPSJ datang dengan lori biru mereka dan menebang kesemua pokok2 tersebut dengan alasan ianya tidak akan dijaga dan akan menambahkan kos operasi mereka untuk menjaganya nanti. Ikut suka tuanlah, saya hanya berbakti pada tanah, tapi mungkin salah tempat. Di kala pokok2 mangga berbuah, setiap kali itu buah2nya akan diambil (dicuri?) orang, mungkin mereka tidak mampu membeli sendiri dan segan untuk minta dari saya. Tak pe lah saya halalkan semuanya.

Dari dibiarkan tanah kosong dijadikan tempat sampah, baik tanam pokok buah

Begitulah menurut Fiqh Syafi'i Jilid-1 (m/s 122), apabila seseorang menanam pokok di pinggir jalan, maka bila pokok itu berbuah dan buahnya jika di makan burung atau diambil orang, maka itu kira sedekah.
Satu Hadis sahih riwayat Bukhari dan Muslim bermaksud: Dari Anas r.a Dari Nabi s.a.w, beliau bersabda tidaklah dari seseorang muslim yang menanam pokok, lalu buahnya dimakan burung atau manusia, atau lain binatang, melainkan adalah baginya dengan yang dimakan itu menjadi sedekah baginya".

blog comments powered by Disqus