Sunday, June 14, 2009

Aqidah Ahli Sunnah wal Jamaah - dari khazanah salafiyyah

Nota pengajian oleh Ust Faidzurrahim Hj Mohd Alwi menjadi asas nota kali ini. Ringkasan notanya bertajuk seperti di atas yang diedarkan semasa kuliah bulannya di masjid tempat saya baru-baru ini untuk dikongsi bersama.

Extrait dari notanya bertulis;" Ahli Sunnah bermakna mereka yang berpegang pada apa yang ditinggalkan oleh Nabi s.a.w dan para sahabatnya. Al Jamaah pula bermaksud jemaah muslimin iaitu majoriti umat Islam dari zaman Nabi Muhammad s.a.w hingga ke zaman ini". Di kala ini ramai yg datang dengan pandangan dan tajdid baru, maka terpanggil untuk dinotakan di sini apa yg dikongsikan oleh Ust Faidzurrahim tempohari.

Dari segi sejarahnya, di zaman pemerintahan khalifah Al Abbasi, ada seorang pemerintah yang terkenal dgn ketinggian ilmunya, sifat soleh taqwa dan beraninya, beliau ialah Sultan Solahuddin Al Ayubbi. Beliau telah berjaya menghafal kitab fiqh Imam Syafi'i yang mashyur iaitu kitab Tanbih dan juga kitab al Hamasah. Beliau juga sentiasa menjaga dan mengambil berat terhadap pengajian ilmu aqidahnya. Di zaman beliau terdapat seorang alim bernama Muhammad bin Hibatillah al Barmaki yg telah menulis satu kitab lalu ditunjukkan kpd Sultan Solahuddin Al Ayubbi. Setelah meneliti dan kagum dengan kitab tersebut Sultan Solahuddin telah mengarahkan supaya isi kandung kitab tersebut dijadikan sillibus pengajian untuk kanak2 dan sekolah2 dalam pendidikan aqidah. Beliau juga mengarahkan agar pengajian kitab tersebut dibaca di mimbar2 masjid sebelum azan subuh, kerana ketika itu menjadi kebiasaan umat Islam bangun sebelum subuh untuk berqiamulail.

Diantara isi kandung kitab tersebut menjelaskan aqidah Islah ialah; (terjemahan): Yang Pencipta (Allah) alam tidak diliputi oleh arah dan tempat, Maha suci Allah dari penyerupaan, Allah itu ada Abadi dan tiada tempat bagiNya, dan keputusan bahawa keberadaanNya sekarang sebagaimana Dia dahulu iaitu tanpa tempat, Maha suci Allah dari tempat dan zaman. Kitab ini diriwayatkan oleh Imam As Sayuti dalam kitab Al Wasaeil ila Musamaratil Awaeil.

Dan pegangan ini selari dengan sabda Baginda Nabi s.a.w "Sesungguhnya Allah sediakala (adaNya tanpa permulaan), kewujudanNya tanpa ada sesuatu pun di sampingNya" Riwayat Al Bukhari, Al Baihaki dan Ibnu Jarud.

Sabda Nabi s.a.w lagi

"Hendaklah kamu semua berpegang dengan jamaah dan jangan sekali-kali berpecah belah, sesungguhnya syaitan itu bersama dengan seseorang dan dia akan menjauhi orang yang berdua, barangsiapa yang inginkan kelapangan di syurga maka mestilah dia melazimi jamaah" Hadis ini dihukumkan oleh Imam al Hakim dan Imam Tirmizi sebagai hasan sahih.

Adapun perkataan jamaah dalam hadis dimaksudkan sebagai al sawad al a'zom iaitu majoriti umat Islam, dan bukanlah bermaksud solat jemaah. Hanya Allah yang Mahamengetahui

blog comments powered by Disqus