Monday, April 13, 2009

Yang Di Langit dan Yang Di Bumi

Sekadar berkongsi pengalaman semasa menunggu2 waktu Maghrib, di hadapan pintu Kaabah. Kepada yang memerhatikan, janganlah memandang kecantikan yang diciptakan, tetapi ingatlah kepada si Penciptanya.


Teringat petikan dari QS AnNuur Ayat 043

Tidakkah engkau melihat bahawasanya Allah mengarahkan awan bergerak perlahan-lahan, kemudian Dia mengumpulkan kelompok-kelompoknya, kemudian Dia menjadikannya tebal berlapis-lapis? Selepas itu engkau melihat hujan turun dari celah-celahnya dan Allah pula menurunkan hujan batu dari langit, dari gunung-ganang (awan) yang ada padanya; lalu Dia menimpakan hujan batu itu kepada sesiapa yang dikehendakiNya, dan menjauhkannya dari sesiapa yang dikehendakiNya. Sinaran kilat yang terpancar dari awan yang demikian keadaannya, hampir-hampir menyambar dan menghilangkan pandangan.

Dan juga sedikit dari QS AlJumu'ah. Ayat 001.

Segala yang ada di langit dan yang ada di bumi sentiasa mengucap tasbih kepada Allah Yang Menguasai (sekalian alam), Yang Maha Suci, Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.


Kelihatannya seperti secara tiba2, bila masuk je waktu Maghrib, awan-awan ini akan berarak2 datang melingkupi ruang udara sekeliling Masjid,,, Hanya Dia Yang Mahamengetahui segala yang berlaku di langit dan di bumi.

3 comments:

cucu awang teh said...

subhanAllah,maha suci Allah!

maza said...

masyallah..

rindu betul saya hendak menapakkan kaki di pintu Kaabah..

terima kasih tuan rumah!

AyKay said...

Din,

subhanaAllah.

Maza,
sama2. saya pun rindukan perkara yg sama. Hanya doa yg dapat disusun agar dapat kembali ke sana lagi...

Google Search