Wednesday, April 15, 2009

Air Mata di Padang Mahsyar - (2)

Hanya sekadar untuk peringatan diri sendiri dan kepada sesiapa yang terbaca, tiada niat untuk menguris hati sesiapa.

Dalam satu riwayat, Musa b. Jabal pernah bertanya kepada Baginda Rasulullah s.a.w berkenaan hari kebangkitan, dan Baginda s.a.w bercucuran air mata, lalu bersabda;

" Wahai Musa, engkau bertanya kepadaku mengenai perkara yang besar. Umatku dibangkitkan pada hari itu, dari kuburnya dalam 12 barisan...

i. Mereka yg keluar dari kubur dengan keadaan tidak bertangan dan tidak berkaki (manusia timun). Ini kerana ketika di dunia mereka menyakiti jiran, mengumpat, hasad dengki dsbnya.

ii. Mereka yang dibangkitkan dengan keadaan muka berbentuk babi hutan. Mereka ketika di dunia meremehkan, lalai, melewatkan solat, tidak bersungguh-sungguh menghayati solat dan mereka mengerjakan solat tetapi masih mendedah aurat, mengumpat dan pelbagai perkara mungkar yg lain.

iii. Keadaan perutnya penuh dengan ular dan kala jengking spt bangkai dan keldai. Mereka2 ini ketika di dunia enggan mengeluarkan zakat maka Allah membangkitkan mereka dengan seksaan yg berat.

iv. Mereka yg dibangkitkan dengan keadaan mulut mereka mengalir darah kerana berdusta dalam jual beli dan mengambil keuntungan dengan menipu.

v. Mereka yg dibangkitkan dengan keadaan sudah menjadi bangkai busuknya. Ini disebabkan mereka ketika di dunia menyembunyikan kederhakaan kerana manusia, mereka tidak takut Allah. Mereka berbuat baik di hadapan orang tetapi berlaku mungkar di belakang serta mereka hanya malu dan takut kepada manusia dan tidak kepada Allah.

vi. Mereka yang dibangkitkan dalam keadaan tengkorak dan tengkuk mereka putus. Mereka adalah org yg memberi saksi palsu serta mengada-adakan cerita sehingga menyebabkan org lain tertuduh.

vii. Mereka yang buta mata hati, dan kedua mata mereka, giginya seperti tanduk lembu jantan, bibirnya melebar sampai ke dada, lidahnya menjulur sampai ke perut bahkan sampai ke peha dan dari perut keluar kotoran. Inilah balasan mereka yang peminum arak.

viii. Mereka yg tidak berlidah, mulut keluar nanah dan darah. Mereka ini ketika di dunia enggan memberi kesaksian.

ix. Mereka yang dibangkitkan dalam keadaan terbalik, kepala di bawah dan kaki ke ats. Mereka ini ketika di dunia menjadi perlaku zina.

x. Mereka yang berwajah hitam, mata dan perutnya penuh dengan api. Mereka ini ketika di dunia memakan harta anak yatim dengan cara yang anaiya.

xi. Mereka yg dibangkitkan dengan tubuh yg penuh penyakit, kulit sangat gatal. Mereka inilah sipenderhaka kepada ibubapa.

xii. Mereka yang dibangkitkan dengan wajah yang berseri-seri laksana bulan purnama, mereka melalui titian sirat seperti kilat menyambar dan dalam suasana senang dan nikmat. Mereka inilah orang2 yang ketika di dunia menjadi orang yg beramal soleh, menjauhi perbuatan derhaka, memelihara solat dan mati dalam keadaan bertaubat.
Ya Allah, tetapkan Nur keimanan dalam diriku, dan janganlah Engkau sesatkan aku setelah Engkau kurniakan petunjuk kepadaku..

"Hanya Allah yang Mahamengetahui segala sesuatu".

3 comments:

manje said...

salam AyKay

entri ni sntiasa mengingatkan kita... em buat jahat jgn sekali,
balasan bila dibangunkan kelak di akhirat nati huh tak tertanggung rasanya...

Leenoh said...

Salam Aykay.
Memang benar kata Manje , rasanya semacam tidak lulus ujian, hanya mengarapkan keampunan dari Allah yang Maha Pengasih dan Penyayang.lagi Maha Pengampun.

AyKay said...

AbgLong & Manje,

benar benarlah perasaan takut kpd balasan dan mengharapkan pengampunan itulah yg disarankan dalam diri kita.

pernah dengar cerita mengenai seorang alim dari Bani Israel yg hidupnya hanya untuk beribadat selamat 500 thn dgn betul, tapi masih tidak dpt masuk syurga dengan amalannya?

tunggu n3 lain lah, ceritanya panjang

Google Search