Thursday, April 02, 2009

Menyaksikan Tanda2 Kebesaran Allah di Madain Soleh

Dalam perjalanan dari kota Madinah ke kota Makkah, perjalanan jemaah kami telah dibawa melencong ke utara Madinah, lebih kurang 500km ke bandar Al Ula, dan ke Madain Soleh (27km dari Al Ula). Di Madain Soleh, ada satu perkampungan arkeologi peninggalan kaum Thamud (kaum Nabi Soleh a.s), yg diberitakan baru ditemui oleh pihak kerajaan KSA pada 2007.

Tempat ini boleh dilawati jika mengikuti umrah menerusi visa ziarah sahaja yang mana diwajibkan oleh pihak berkuasa KSA untuk menetap sekurang2nya satu malam di luar Madinah / Makkah bagi merancakkan industri tourism mereka. Kami menetap di hotel Al Ula kira2 27km dari tempat yg dituju.

Kisah kaum Thamud dan Nabi Soleh ini diingatkan dalam Al Qur'an, surah Al Fajr (surah 89):


(Kami tetap akan membinasakan orang-orang yang menentangmu wahai Muhammad), tidakkah engkau perhatikan, bagaimana Tuhanmu telah melakukan terhadap kaum Aad (yang kufur derhaka) (6) Iaitu penduduk "Iram" yang mempunyai bangunan-bangunan yang tinggi tiangnya, (sesuai dengan penduduknya) (7) Yang belum pernah diciptakan sepertinya (tentang besar dan kukuhnya) di segala negeri (pada zamannya)? (8) Dan (terhadap) kaum Thamud yang memahat batu-batu besar di lembah (Wadil-Qura iaitu tempat tinggalnya)? (9) Dan (terhadap) Firaun yang menguasai bangunan-bangunan yang handal kukuh? (10) (Semuanya itu ialah) orang-orang yang telah bermaharajalela di negeri (masing-masing). (11) Lalu mereka melakukan dengan banyaknya kerosakan dan bencana di negeri-negeri itu. (12) Dengan yang demikian, Tuhanmu mencurahkan ke atas mereka berbagai paluan azab; (13) Sesungguhnya Tuhanmu tetap mengawas dan membalas, (terutama balasan akhirat) (14)

Dan dalam surah Ash-Shams (surah 91) ayat 11 - 15.
(Ingatlah), kaum Thamud telah mendustakan (Rasulnya) dengan sebab perbuatan derhaka mereka yang melampaui batas; (11) Ketika orang yang paling jahat di antara mereka menerima perintah dari mereka (supaya membunuh unta yang menjadi mukjizat), (12) Maka berkatalah Rasul Allah (Nabi Soleh) kepada mereka: (Janganlah kamu ganggu) unta betina dari Allah itu dan (janganlah kamu menyekatnya daripada mendapat) air minumnya (supaya kamu tidak ditimpa azab)! (13) (Setelah Nabi Soleh memberi amaran) lalu mereka mendustakannya serta menyembelih unta itu. Dengan sebab dosa mereka, maka Tuhan menimpakan mereka dengan azab yang membinasakan serta Dia meratakan azab itu meliputi mereka (sehingga punah-ranah semuanya). (14) Dan Allah tidak hiraukan kesudahan (mereka) yang demikian, (kerana itu adalah balasan yang adil). / (15)


Diberitakan bahawa ramai ahli kaum Thamud ini adalah terdiri dari golongan orang2 yg cerdik pandai. Namun kerana dusta kepada Nabi Soleh, maka Allah telah menjatuhkan azab ke atas mereka. Dari penemuan ini, ternyata apa yg di khabarkan dalam al Qur'an ini ada di depan mata. Azab Allah amatlah pedih kepada yang mengengkariNya.












Bukanlah keindahan ukiran batu dibukit2 yg ingin ditonjolkan, tetapi bagaimana Kebesaran Allah dalam menjadikan sesuatu, dan kebenaran yang dinyatakan dalam Al Qur'an, semoga menjadi iktibar kepada kita dan insaf akan Mahabesar dan Mahakuasa nya Allah s.w.t

7 comments:

sedap, suci, segar ... said...

Alhamdulillah, diberikan kesempatan olehNYA.

AyKay said...

ya Alhamdulillah.

Tapi org2 Saudi tak berapa gemar sebenarnya p lawat2 tpt org kena azab ni...

suara said...

Pastinya ia menimbulkan keinsafan pd diri.

fazemy said...

Itu ke bangunan yg dicipta kaum Thamud yang baru ditemui? Mesti besar bukitnya nih. Org dulu2 besar tggi. Mesti terpegun klw tgk dpn mata.

AyKay said...

Emy,

spt yg dinyatakan dlm Al Qur'an, kaum Thamud inilah yg memahat batu2 besar di Wadil Qura.

Terpegun? ada terketar lutut bcoz dlm satu rumah tu ada lagi tulang2 peninggalan. Dan dlm setiap rumah ada 4 - 6 kubur..... errrrr patutlah org Arab Saudi tak gemar kemari tapi promo so visitors macam kita datang, dpt income from tourism (menurut kata si sponsor)

izzah said...

teringin nak ke tanah suci..doakan saya sampai kat sana ya...
mcm2 kebesaran dan kekuasaan Allah dapat di saksikan ye..
subhanallah..

AyKay said...

Izzah,

insyaAllah akan sampailah tu satu hari nanti jika itu yg telah ditentukan

Google Search