Wednesday, April 29, 2009

Buku: Pendidikan Anak - Anak Dalam Islam

Wahai parents spt saya (atau bakal parents), sedar atau tidak, kita saban hari diomokkan dgn pelbagai promosi dalam hal ehwal didik anak, tips, tata cara, dsbnya dari penerbit2 orientalis, yg kebanyakkannya bertemakan sasaran kemewahan dan kecintaan duniawi semata2.

Saya tidaklah terkecuali. Sudah berkotak2, berkuyun2 buku dan majalah pendidikan kanak2 telah dibeli, kekadang tu tak habis pun dibaca. Namun, sayang sekali, terasa ada yg kurang, seperti tidak lengkap; salahkan penulisnya? editornya? atau penerbitnya?


Akhirnya, ditakdirkan saya bertemu dengan seorang pengajar, yang juga seorang jurulatih kepada pendakwah (dia spt penjana pendakwah2 akan datang) yg mengesyorkan saya kepada kitab Tarbiyatul Awlad Fil Islam, tulisan Abdullah Nasih Ulwan. Cantiknya kitab ini kerana telah diterjemahkan kepada Bahasa Melayu utk org awam oleh Syed Ahmad Semait. Ye lah, kekadang kitab Arab diterjemahkan ke Bahasa Melayu tetapi bukan spt bacaan awam, tetapi terjemahan secara terus dari Bahasa Arab. Amat sukar untuk kita, org awam ni faham tanpa diajar seorang guru. Kitab pendidikan anak-anak dalam islam ini ditulis dalam bahasa utk org awam, aka..bahasa santai... boleh dibaca spt baca buku Ilmiah.


Cantik sungguh susunan pengajian dari buku ini. Bermula dari pencarian pasangan suami isteri kepada pendidikan anak2 dari segi syara' kepada pembentukan insan yg berjati diri, yang InsyaAllah teguh aqidahnya sekalipun tercampak ke ceruk mana di bumi ini.

Kesimpulan: Amat2 digalakkan kepada para ibubapa (atau bakal2 suami isteri) untuk mendapatkan buku ini, dibaca sambil2 santai, sesudah penah berblogging, menunggu waktu tidur dsbnya.

5 comments:

Jie said...

Insyaallah akan diusahakan mencarinya

Abang Long said...

Siapa penerbitnya ?

AyKay said...

Long,

kitab terjemahan bahasa melayu diterbitkan Pustaka Nasional Pte Ltd (singapore). Herger RM35.

Edaran di Msia oleh Pustaka Ilmiyah Taman Sri Gombak...
www.pustaka.com.sg

AQisH said...

oooo..pengedarnye org gombak eh;-)

emm..klu ada online sng gak nak beli kan..

AyKay said...

Qish,

im not sure if this book can b bought online
but yes, the local distributor is just next to your place..