Saturday, November 29, 2008

Keadaan Kita di Akhir Zaman

Beginilah keadaan kita yg beragama Islam di akhir2 ini...
  1. Kita abaikan sembahyang, ringan2kannya, tinggal2kannya, malah mengikut kajian baru2 ini (oleh pihak tertentu), hampir 80% orang Islam di bumi Malaysia ini sudah tidak menyempurnakan tuntutan 5 waktu sembahyangnya. Malah ada golongan2 tertentu yang membuat pengakuan menerusi media massa yg mereka hanya sembahyang bila ingin memohon sesuatu atau apabila tengah gundah gulana ditimpa malapetaka, bak kata mereka, solat bila ingin mencari ketenangan sahaja.
  2. Bagaimana pandangan mata kita terhadap org2 yg mengikut kehendak agama? Dan bagaimana pula terhadap mereka2 yg tidak? Sebagai contoh bagaimana pandangan masyarakat umum di tempat2 awam apabila melihat seorang wanita yg berpurdah dan seorang lagi dengan fesyen t-shirt GT circuit? Bagaimana 'biasanya' pandangan kita melihat muda mudi berpeleseran, berdua-duaan, berpegangan tangan mesra, tetapi betapa pelik dan 'out of place'nya pandangan masyarakat apabila melihat sekumpulan org yg berpakaian seperti pendakwah jika mereka melalui taman yang sama.
  3. Bagaimanakah perasaan kita, adakah merintih melihat kemungkaran, maksiat di merata2 tempat, tanpa dapat mencegahnya dgn lebih berkesan.
  4. Banyak sungguh ayat2 AlQuran dicetak indah2 tetapi hanya sebagai dekorasi dinding, atau sebagai slogan kedai, pelaris jualan dan jarang dibaca mahupun diamalkan ajarannya.
  5. Bagaimana keinginan nafsu digempaq, digembar gemburkan, dan sumber2nya amat mudah didapati.
  6. Sebahagian pemimpin adalah dari golongan yang jahil tentang agama, dan banyak membuat kenyataan2 agama yg terpesong dari yg benar.
  7. Perkara2 yang jelas kebenarannya akhir2 ini telah menjadi samar2, sukar untuk dibezakan, dek kurangnya ilmu dan pendedahan ilmiahnya. Malah perkara2 yg halal dianggap haram dan yg haram dianggap halal.
  8. Berbohong menjadi satu keperluan dalam hidup, sehingga timbul istilah 'bohong sunat', dan kalau tidak berbohong dianggap susah untuk hidup senang.
  9. Bayaran zakat dianggap satu beban dan merugikan. Kalau bayarpun hanyalah Zakat Fitrah setahun sekali semasa bulan Ramadhan.
  10. Anak2 menderhakai ibubapa, malah ada yg sanggup mencederakan ibubapa mereka kerana sesuatu keperluan tidak dapat dipenuhi.
  11. Kadang kala, antara kawan dan lawan sukar untuk dibezakan.
  12. Dosa2 besar, berat seperti zina dan arak dianggap ringan. Hanya menyesal habis2an apabila telah termengandung dan tidak dapat disorok lagi. Lihat saja di pusat2 pemulihan akhlak, kebanyakkannya hanya ke sana apabila perut sudah tidak dapat disorok lagi kebesarannya.
  13. Masjid2 dihias cantik, gah, indah, tetapi kebanyakkannya sepi, kosong, dan berkunci.
  14. Ramai yg sembahyang, tetapi cuma berlakon sahaja, ataupun sekadar tuntutan masyarakat, tanpa disusuli dengan kualiti2 org yg mendirikan solat. i.e cuma menutup aurat semasa solat dan masih bercelana pendek atau sendat dilain waktu.
  15. Darah dan nyawa manusia menjadi tidak berharga dgn berleluasanya peperangan, pembunuhan, spt satu mainan harian...

Aduhai,,,jika nak diikutkan tak habis list ini untuk mengambarkan keadaan masyarakat Islam sekarang. Cukuplah sekadar ini, semoga aku lebih peka dengan keadaan sekeliling dan terus berusaha untuk memperbaikinya dengan usaha2 yg diterjemahkan dengan perbuatan.

Untuk tujuan ini, akan ku buka satu permulaan usaha yg dikasifikasikan sebagai B.A.S.S: Berilmu - Amal - Sampaikan - Sabar.

1 comments:

AQisH said...

saya sgt setuju dgn yg no 14 tu..mmg ramai org yg kelihatan menjaga solat tetapi masih melakukan kemungkaran..semoga kita dilindungi daripada dosa2 besar..InsyaAllah..amin..