Monday, November 17, 2008

Indah dan Mudahnya Islam

Menyangkal dakwaan sesetengah golongan yang engkar dan mendakwa bahawa Islam dan kepercayaannya adalah sesuatu yang akan menjadikan kita mundur, outdated, tidak a-la-mode dsbnya, terjumpa aku sebuah ayat dalam Kitab Suci ini, itupun setelah diberi tip off oleh seseorang yang memang pakar dalam kefahaman Agama indah ini.


Ayat terahkir surah 22. Al-Hajji ayat 78 (Juz 17) bermaksud;


" Berjuanglah kamu pada (agama) Allah dengan sebenar2 perjuangan. Dia telah memilih kamu dan tiada mengadakan kesempitan bagimu dalam agama, seperti agama bapamu Ibrahim. Dia (Allah) menamakan kamu orang Islam dari dahulu dan dalam ini (Qur'an), supaya Rasul menjadi saksi terhadap kamu dan kamu menjadi saksi pula terhadap manusia. Maka berpegang teguhlah kepada Allah. Dia wali kamu, Maka Dia sebaik2 wali dan sebaik2 penolong"


apa yg pernah diterangkan kpd saya berkenaan ayat ini;

Allah tiada mengadakan kesempitan dalam agama. Islam tidaklah menjadikan kita kesempitan dan kesusahan bagi tiap2 umatnya tak kira apa bangsa dan ketika.

Ada perkara2 yg diharamkan dalam Islam, yg terbahagi kpd 2 kategori;

1. Perkara y terlarang, kerana besar implikasinya spt; mencuri, minum arak, berjudi, zina dsbnya. Maka yg demikian itu dikategorikan haram kerana zatnya. Perkara2 ini tidak boleh dikerjakan kecuali terpaksa. Menurut Ulama Usul Fiqhi "terpaksa" itu ialah "membolehkan" perkara2 yg haram. Ini perlu dihuraikan secara lanjut oleh para pakar, itupasal kena menuntut ilmu lagi.

2. Perkara yg terlarang kerana ia menarik kepada sesuatu yg haram kerana zatnya; seperti melihat aurat perempuan, kerana ia menarik kepada zina, yg haram kerana zatnya. Maka, perkara tersebut terlarang kecuali ada hajat dan tujuan yg baik, seupama melihat perempuan itu keran hendak memberi pelajaran kpdnya, atau berjual beli dsbnya.

Ternyata agama Islam ini adalah agama yang mudah dituruti oleh tiap-tiap orang, dan tiada didalamnya sesuatu kesempitan, kolot, jakun dsbnya.

2 comments:

AQisH said...

wahh sempat lg promo omnia hik²

apapun nice blog..bleh tlg tulis camne nak bersihkan hati daripada hasad dengki tak..

AyKay said...

promo tetap promo..:-)

memang ada tu, cuma blom lengkap, nak kena check fakta dulu, insyaAllah akan datang