Wednesday, November 26, 2008

Doa ..Untuk Anak2

Terpanggil untuk menyambung siri doa setelah beberapa hari merehatkan diri (dari kerja harian), walaupun sebenarnya bercuti dengan anak2 kecil tidaklah merehatkan badan kita bila kena melayan kerenah mereka yg tidak pernah nampak habis energynya kecuali bila tidur. Bila memandang wajah anak2 ketika mereka tidur ala2 berselerak teringat satu doa yang diperolehi semasa bulan Ramadhan 1420H yg lalu. Sehingga kini nota doa masih tertampal di Frigo. Doanya ialah spt berikut;




Mengikut Ustaz yg memberikannya, doa ini eloklah diamalkan bacaannya bila kita melihat wajah anak2 ataupun semasa terbayang wajah mereka bilamana kita tak bersama mereka. Untuk menghafalnya hanya mengambil masa kurang dari 5 minit, kerana doanya hanya 5 perkataan. Yang pertama Allah humma (tak perlu effort utk menghafalkan yg ini). Perkataan yg ke-4 dan ke-5 ialah nama3 org yg memang dah biasa kita dengar iaitu Hadi dan Mahdi. Perkataan ke-2 berbunyi spt Sabit (samada sabit pisau atau sabit apa2 je lah). So cuma hafalkan perkataan ke-3 iaitu Waj'alhu.

Further check telah mendapati doa ini ada terkandung di dalam buku 101 doa dari Hadits2 sahih yg terdapat di toko2 buku ternama.

Mengikut apa yg diriwayatkan, pernah satu ketika ketikamana Rasullullah s.a.w mengetahui tentang seorang remaja yg kecewa kerana kurang kemahiran untuk berkuda (satu kemahiran penting di Zaman itu untuk memenuhi tuntutan jihad), Baginda s.a.w telah menepuk belakang remaja tersebut, sambil menggosok2 dan membaca Doa di atas.

Adalah di galakkan untuk kita membaca doa ini bila kita menghantar anak2 ke sekolah, ke kolej atau universiti atau ketikamana kita terbayangkan wajah mereka dan berdoa agar mereka tetap terus mendapat petunjuk dan memberikan petunjuk kpd yg lain bila mereka bersama2 rakan2 dikalangan mereka. Maklumlah, di zaman IT serba global ini, ancaman2 akidah itu datang dari segenap pelusuk. Ku pohon kepadamu Ya Allah, tetapkan iman dan akidah anak2ku serta anak2 muda Islam yg lain dengan RahmatMu...Amin.

2 comments:

cucu awang teh said...

salam bro, good info,amin..

AyKay said...

salam.
semoga dapat sama2 mengamalkannya