Sunday, November 16, 2008

Antara Percaya dan Yakin

Aku pasti ramai di antara kita yang percaya dengan semua pengajaran agama Islam yang kita cintai ini. Daripada kecil kita telah didedahkan dengan rukun2 Iman yang enam perkara itu. Malahan daripada pengajian KAFA lagi kita telahpun didedahkan kpdnya.

Sebagai ulangkaji, rukun Iman yang 6 itu (takut terlupa);

  1. Percaya kepada Allah
  2. Percaya kepada malaikat
  3. Percaya kepada kitab
  4. Percaya kepada nabi dan rasul
  5. Percaya kepada hari akhirat
  6. Percaya kepada qada dan qadar

boleh semak dlm mana2 rujukan terpilih atau di Wikipedia

Namun, dalam sedar atau tidak, berapa ramaikah di antara kita yang benar2 yakin akan enam rukun ini dalam ertikata sebenarnya. Seorang ustaz pernah membuat kiasan berkenaan perkara ini.

Beginilah kiasannya;

Gambarkan perihal seorang penembak tepat yang mahir dalam persenjataannya (macam sharp shooter lah). Kalau diuji dengan pistol dan sasaran (spt tin diletakkan di atas tiang kayu). Maka satu persatu sasaran tin/buah tembikai/epal etc yang berlubang, terpelanting, terkena tembakan pakar penembak tepat ini. Maka sekirannya kita yang menjadi penontonnya, maka percayalah kita bahawasanya dia ini seorang penembak tepat.

Disambung lagi kiasannya, kiranya sebagai menguji keyakinan kita, mampukah kita menawarkan diri untuk menganti tiang kayu tadi lalu diletakkan tin atau buah epal yang menjadi sasaran tapi di atas kepala. Lalu, dengan peluru hidup maka penembak tadi akan menguji kepakarannya.

Yakinkah kita untuk menjalani ujian ini? Gosok dada tanyalah keyakinan hati.

Sekiranya keyakinan kita kepada 6 rukun Iman ini telah mencapai ketahap keyakinan yang Kamil, maka kenapa kita tergamak untuk melakukan dosa2 yang kekadangnya melampaui batasan fikiran waras manusia...aduh....pilunya hati bila mengingatkan dosa2 lampau, Ya Rabbi, berilah keampunan kepadaku, sesungguhnya aku memang hambamu yang mudah lupa.

Maka dengan ini bermulalah pencarianku untuk memastikan akalku-tubuhku-hati kalbuku mendapat kesihatan yang azali semoga meningkatlah keyakinku dan moga2 ianya akan terus kekal teguh, utuh, kukuh....dengan IzinNya. Amin

0 comments: