Monday, July 06, 2009

Talak Express

Sesiapa yang ada terbaca Harian Metro Ahad 5/7/09 akan maklum berita berkenaan CERAI KILAT yang dilaporkan. Macam-macam berita dikhabarkan berkenaan kes penceraian yang meningkat di seluruh negara dan mendapat perhatian tak banyak pihak, mungkin kerana ada banyak lagi kes-kes sosial yang lain yang mendapat tempat di hati masyarakat seperti hal kematian Micheal Jackson, al- malklom yg ini dikira ikon, tapi masalah sosial dianggap hal peribadi.

Menarik perhatian saya untuk membaca terus berita cerai-berai ni kerana ada sebab2 yg tak munasabah dilaporkan seperti kes buat air tak cukup gula, suami lupa tarikh lahir, malahan ada isteri yang mohon cerai selepas tiga hari kahwin, dan hanya selepas dua tahun baru sang suami lepaskannya. Aduhai, sakit masyarakat nih, ramai2lah kita ambil iktibar dan ambil berat untuk menghadapinya. Dulu ada belajar bab2 cerai-berai dalam kelas Fiqh, cuma tak berapa tumpu perhatian, rasanya kena rujuk balik nota sebagai pedoman.

Peringatan Ust Dr Ahmad Zaki dulu, saya tulis dengan huruf besar, takut2 lupa. Katanya "Talak adalah perbuatan halal yang dimurkai Allah". Talak, iaitu perbuatan melepaskan ikatan perkahwinan adalah kata2 atau lafaz yang menunjukkan perceraian. Talak ini adalah satu perbuatan yang dibolehkan dalam syarak, tapi dimurkai dan tidak disukai Allah kerana ianya seperti memutuskan kasih sayang. Statement "kami tidak lagi sehaluan" biasanya diluahkan oleh pasangan masing2 bila ditanya pak imam atau pak kadi yang cuba menyelamatkan ikatan perkahwinan. Sekali terfikir juga, ada ke pasangan yang betul2 "sehaluan" sepanjang masa dalam tempoh perkahwinan? Tidak ke perbezaan di antara pasangan itu seperti satu hikmat kerana yang penting bukannya perbezaan pendapat kerana itulah fitrah manusia, tetapi yang sangat penting ialah proses kita menyelesaikan perbezaan itu yang memerlukan kesabaran, tawaddu', tolak ansur dan perasaan kasih sayang antara satu sama lain.

Nota bab-bab jenis2 talak, perselisihan Ulama' berkenaan talak (tiga) dengan satu kali lafaz, syarat2 talak dsbnya tidaklah saya notakan kerana notanya panjang berjela2 dan masa Ust Dr Zaki memberi kuliah itu saya rata2 dalam keadaan separuh tumpu, kerana mungkin tidak terbayang ianya priority (sekarang dah rasa bersalah), padahal ilmu itu kan sesuatu yang penting. Cuma satu bab je yang masih jelas terngiang-ngiang dalam fikiran, bila Ust Dr Zaki memberi peringatan oleh ulama hal tidak boleh mempermain-mainkan lafaz talak dan rujuk.

Katanya, "lafaz yang sharih itu tidak berkehendak kepada niat". Maksudnya, bila sang suami mengatakan kata itu kepada isterinya, walaupun dengan bermain-main, atau sengaja berolok-olok, maka jatuhlah talaknya ketika itu. Nah engkau!, ini amalan sangat bahaya!. Sabda Rasulullah dalam satu riwayat Abu Daud dan Tirmizi bermaksud;"

Dari Abu Hurairah r.a, dari Nabi s.a.w, Baginda s.a.w bersabda, "tiga perkara, bila yang tiga itu disengaja benar, ia benar, dan kalau disengaja olok-olok, iapun benar, iaitu nikah, talak dan rujuk".

Adapun begitu, lafaz kinayah atau lafaz sindiran yang tidak dijelaskan untuk perceraian; spt kata2 "Engkau tiada hubungan lagi dengan aku", atau "pergi engkau dari sini, ke mana engkau sukai", atau "buat sementara waktu, biar kita berpisah dahulu", dalam lafaz kinayah ini talak hanya berlaku jika dengan niat ketika itu. Berkata pengarang kitab Al-I'anah," kalau seseorang menulis sharih talak spt "Engkau telah aku ceraikan", atau "kita sudah tiada hubungan apa2 lagi", dengan TIADA niat untuk menjatuhkan talak pada masa itu, maka tulisan itu kosong saja. Sama seperti hukumnya apabila kata-kata perpisahan itu hanya dalam hati tanpa lafaz. Waallahualam.
Ada lagi cebisan nota berkenaan talak taklik tetapi malang, nota penuhnya belum lagi saya jumpa... di mana agaknya tersorok,,, mungkin telah di simpan oleh pasangan saya tu kot....

blog comments powered by Disqus

Google Search