Thursday, May 07, 2009

Cara buat Duit Cepat

Sedih, sedu, kedu, pedih hempedu, semualah yg tak berapa gembira bila membaca beberapa paparan berita di muka depan suratkhabar tempatan beberapa hari ni.
1. Ibu hamil maut mangsa ragut.
2. Nenek meninggal selepas ditumbuk peragut yg menerpa masuk ke dalam rumah untuk ragut rantai anak nenek.
3. Lagi ibu hamil mati kemalangan lepas jatuh motosikal diragut..berita penuh
4. Dan lagi.....

semuanya kerana inginkan nak buat duit segera. Cash cepat2, mungkin untuk makan, rokok, duit minyak motor, beli ubat (batuk,,ooohhgk ooogh..). Apa rasa hati kita yang membaca,,, bayangkanlah rasa yg menanggungnya. Kita wajib redha dengan ketentuan Allah. Inilah aturanNya yang terbaik. Redha dengan pengetahuanNya, kerana tiadalah Dia menguji hambaNya melainkan yang mampu ditanggung oleh hambaNya.
Teringat do'a yang kerap dibaca setiap kali selepas solat, (ayat akhir surah Al-Baqarah)...
"Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir. "
Tertarik pula dengan bila baca pendekatan kerajaan Jepun (tak pernah mereka mengaku mereka ni negara Islam (Hadhari ke tak?)) bila keadaan negara itu teruk dilanda krisis ekonomi; pekerja hilang punca pendapatan, penyewa tiada wang untuk membayar sewa, rakyat hilang tempat tinggal, soru miss..... kerajaan Jepun telah semak dan jalankan pendekatan SEMENTARA (they said, to cushion the impact);
1. sediakan tempat tinggal sementara kepada mangsa-mangsa krisis ekonomi.
2. sediakan makanan asas supaya mangsa2 krisis ekonomi tidak lapar

Rupanya pendekatan cara negara yg kaya dengan kereta Toyota dan Honda ini berdasarkan pendekatan yg diajar dalam Islam, iaitu pendekatan pencegahan, bagi mengelakkan mangsa2 menjadi ganas, jadi penjenayah kerana tiada lagi Yen di poket. Bukan mereka menggunakan wang negara untuk tambahkan kekuatan polis untuk menghadapi peningkatan penjenayah, kes ragut, pecah rumah dsbnya. Kenapa kita (yg pernah mengaku sebagai negara Islam) tidak terfikir untuk bertindak begini - may be pernah tapi saya tak tahu.

Kesimpulannya: dalam Islam, pendekatan menghadapi krisis ialah melalui pencegahan DAN yang lebih penting, manalah ada cara buat duit cepat cara betul, semuanya kena berdikit2 dan dengan kesabaran, dan kesemuanya dengan ketentuan Allah Maha Esa.

0 comments: