Wednesday, May 27, 2009

Bacaan Al-Qur'an, Doa dan Sedekah kepada si mati

Walaupun dikala ini ada sesetengah yg berpendapat adalah tidak sampai pahala perlakuan org yg masih hidup untuk mensedekahkan pahala kepada org yg telah meninggal dunia, tetapi mengikut pengajian berasaskan kitab tulisan Imam Habib Abdullah Haddad, ada pelbagai berita dan atsar (kata2 para Sahabat Rasulullah s.a.w) yg memberi petunjuk akan hal ini.

Diriwayatkan dalam sebuah Hadits bahawa Sa'ad bin Ubadah r.a pernah bertanya kepada Baginda Rasulullah s.a.w berkenaan ibunya Sa'ad yg telah pulang ke alam barzakh tanpa sempat bersedekah dan Sa'ad bertanya kpd Baginda Nabi s.a.w adakah boleh dia bersedekah bagi pihak ibunya. Lalu Baginda Nabi s.a.w membenarkan Sa'ad berbuat demikian dan Sa'ad telah menggali sebuah perigi dan dijadikan airnya sedekah atas nama ibunya.

Diriwayatkan lagi bahawa Baginda s.a.w pernah bersabda; kalau tidak kerana adanya org yg hidup nescaya binasalah segala org yg mati kerana tiada lagi org yg mendoakan bagi si mati, ataupun memohon istighfar dan belas kasihan untuk si mati.

Bersabda Rasulullah s.a.w yg maksudnya:
"Umatku ialah umat yg dirahmati. Mereka masuk ke dalam kubur dengan dosa-dosa spt gunung, dan keluar daripadanya sedang mereka telah diampunkan dari dosa-dosa itu, iaitu dgn istighfar org hidup kpd si mati, sedekah, doa dan bacaan Al-Qur'an untuk mereka; para Malaikat membawa semua itu dalam piring-piring besar dari cahaya; ditudung dengan kain sutera. Kemudian para Malaikat itu berkata kpd tuan yg punya: inilah hadiah yg dikirimkan si fulan untukmu. Maka sipenerima itu akan merasa senang dan gembira".

Di antara hadiah besar yg mendatangkan keberkatan dan manafaat yg banyak kpd si mati ialah membaca Al-Qur'an, serta menghadiahkan pahalanya kepada si mati. Jumhur ulama' dan para salihin dari golongan salaf dan khalaf telah mengakui amalan ini. Adapun Hadits2 yg menerangkan tentang perkara ini adalah dari Hadits yg dhaif, sebagaimana yg dikatakan oleh Imam Al-Hafizh As-Sayuthi rahimahullah. Akan tetapi Hadits-Hadits dhaif pun boleh diamalkan dalam bahagian 'kelebihan amalan' - mengikut fadhaailul-A'maal. Rujuk Imam Habib Abdullah Haddad.

Kesimpulannya: Siapa yg ingat, insyaAllah akan diingati, dan sesiapa yg lupa atau buat2 lupa, insyaAllah ia akan dilupakan juga nanti, sedangkan Allah SWT tidak akan mensia-siakan pahala org yg mengamalkan kebaikan.

2 comments:

AQisH said...

untunglah klu punya anak² yg sentiasa mendoakan kita bila kita sudah tiada nanti..yg penting kita juga perlu sentiasa mendoakan kedua ibubapa kitakan..

AyKay said...

@Qish
betul lah tu. buat baik kpd yg masih ada dan kpd yg dah tiada...