Tuesday, December 02, 2008

Tiada Paksaan Dalam Agama

Tiada paksaan dalam hal-hal memenuhi tuntutan agama.....betulke? Memang inilah unggapan yg sering kita dengar dari mulut2 kawan2, saudara satu Bangsa, anak2 merdeka yg sedang enak dibuai keasyikkan dalam mengharungi hidup dunia ini.

Ramai yang menunggu untuk berubah ke jalan yg lebih lurus di sisi syarak, maknanya mereka memang telah tahu, dan mungkin percaya tetapi masih belum yakin. So, biasanya mereka akan jawab ajakan kita dengan alasan....Tiada Paksaan Dalam Agama.

Bila diajukan soalan ini kepada Ustaz Zaid Hamzah, seorang penceramah yg memang tidak asing lagi di kalangan Qariah tempat saya, lalu dihuraikan Ayat 256 Al Baqarah:


"Tidak ada paksaan dalam agama: (kerana) sesungguhnya telah jelas jalan yang benar dari jalan yang salah, dan siapa yang tidak percaya kepada thaghut dan percaya kepada Allah, sesungguhnya dia telah berpegang kepada tali yang teguh dan tidak akan putus. Dan Allah itu mendengar dan mengetahui. "

Menurutnya (Ustaz Zaid) tiada paksaan itu adalah untuk org2 yg masih belum percaya kepada Allah, maknanya masih belum mengucapkan Syahadahnya, or kawan2 kita yg masih tidak beragama Islam memanglah kita tidak boleh memaksa mereka apatah lagi dengan cara yg keras lagi ganas. Surah Yunus ayat 99 menjadi salah satu rujukannya.

"Dan kalau Tuhan mahu, nescaya orang yang ada di bumi ini akan beriman seluruhnya. Apakah engkau hendak memaksa manusia supaya mereka menjadi orang-orang yang beriman? "

Tetapi untuk orang2 Islam, orang2 yg telahpun mengaku percaya kepada Allah, agama Islam ini telah memperjelaskan mana yang benar dan mana yang mungkar, maka adalah wajib untuk kita taat kepada perintahNya dan apa2 yg telah disampaikan oleh Rasul s.a.w. Maka jika kita benar2 patuh kepada ajaran agama, maka istilah 'paksaan' itu tidaklah timbul lagi. Apa yg jelas ialah kepatuhan kita kepada keperluan sebagai seorang hambaNya....WaAllahualam

0 comments: