Tuesday, December 09, 2008

Siri Perbaharui Solat - mencari kusyuk

" Berkerjalah kamu seolah-olah kamu mahu hidup seribu tahun, dan beramal ibadatlah kamu seolah-olah kamu akan mati esok hari".

Kata2 para Sahabat yang dahulunya mengikut fahaman sendiri adalah kata2 untuk memberi perangsang bagi terus gigih berusaha dalam menjalankan tanggungjawab dunia seolah2 kita akan hidup lama, dan bila beramal ibadat, bersungguh2 seolah2 itulah peluang ibadat yang terakhir sebelum nyawa dicabut.Dalam usaha berterusan mencari dan mendalami ilmu kerohanian, aku didedahkan pula dengan pandangan yang lebih jauh berkenaan kata2 Sahabat di atas (sesetengah menotakan ia sebagai Hadits daif, namum buat masa ini aku belum dapat pastikan sumbernya).

Seorang ustaz telah memberiku perspektif baru untuk kata2 hikmah ini. Menurutnya, apabila kita menganggap hidup seolah2 masih tinggal 1,000 tahun lagi, kita akan akur bahawa kerja2 dunia ini akan datang silih berganti, tidak putus2 dan tiada penghujungnya. Maka bila kita sedar bahawa tuntutan duniawi itu tidak akan putus2 maka kuranglah kita akan terbelenggu dengan tuntutan tersebut dan lebih ringanlah kita untuk membebaskan diri buat seketika, apabila kita ingin melakukan amal ibadat bagi memenuhi tuntutan akhirat.

Sekiranya kita betul2 merasai bahawa kerja2 untuk kehidupan dunia ini tidak akan putus2 melawati kita lebih mudahlah kita meringankan bebanan fikiran untuknya dan dengan izin Allah lebih mudahlah kita mendapat kebebasan dari lintasan2 yang merosakkan solat kita untuk mendapat lebih tumpuan dan kusyuk semasa solat.

Semasa seorang anak Adam sedang bersolat, bisikan2 serta lintasan2 tidak akan putus datang mengganggu dan mencuri solatnya, sehingga ada masanya bilangan rakaat pun terlupa. Ada juga ketikanya semasa solatlah lintasan2 ini akan datang mengingatkan kita hal2 dunia yang masih belum beres, hal2 rumah tangga yang belum selesai, kunci kereta hilang dan sebagainya, hingga jadilah solat kita itu solat orang2 yang lalai.

Adalah dapat sedikit demi sedikit pedoman untuk lebih bebas dari lintasan2 dan bisikan2 semasa solat. Jika diizinkan InsyaAllah akan dicatatkan di waktu yang akan datang.

0 comments:

Google Search